Onko termi brändäys tuttu? Voi olla, että sana on jäänyt sinulle hieman etäiseksi ja epäselväksi, eikä ihmekään. Onhan kyseessä melko moniselitteinen ilmiö. Lyhykäisesti brändin voisi selittää näin: se on kaikki mitä yritykseen kuuluu! Mielikuva, imago, maine, tuotteistaminen, ulkonäkö… Mitä ihmiset ajattelevat ensimmäiseksi kun miettivät yritystäsi? Tämä ensimmäinen ajatus kertoo yrityksen brändistä. Jos et ole vielä perehtynyt brändäämiseen, nyt on korkea aika! Hyvä ja onnistunut brändääminen tuo potentiaalisen yleisön luoksesi ja saa rahavirrat juoksemaan. Otetaan nopeasti selvää mitä kaikkea brändiin muun muassa kuuluu ja miten se hoidetaan.

Ensinnäkin on hyvä muistaa tärkein pointti: brändääminen ei lähtökohtaisesti maksa mitään. Köyhä yrittäjä ei siis joudu venyttämään penniä saadakseen brändäämisen tapahtumaan. Sen sijaan rahat juoksevat tilillesi kuin itsestään kun brändääminen on saatu hoidettua onnistuneesti ja Suomen kansa kiinnostuu tuotteestasi.

Luo yrityksestäsi oikeanlainen mielikuva. Pysähdy miettimään hetkeksi: millaisena sinä haluat että kuluttajat näkevät juuri sinun yrityksesi tai tuotteesi? Mikä erottaa juuri sinut muista? Oli se sitten ylivoimaisen hyvä palvelu, edulliset ja kilpailukykyiset hinnat tai uniikki tyyli, keksi tilanteeseen sopiva iskevä sana tai iskulause jota käytät reippaalla kädellä markkinoidessasi ja mainostaessasi sekä nettisivuillasi. Kun lause tai sana toistuu useasti, jää se auttamatta kuluttajan mieleen ja ponnahtaa pintaan aina yritystäsi ajatellessa. Se on brändäystä parhaimmillaan.

Luo yrityksellesi yhteinäinen tyyli. Päätä oman yrityksesi teemaan ja luonteeseen sopivat värit, kuviot ja kuvat. Hyödynnä samaa värimaailmaa nettisivuilla, markkinoidessa ja somessa. Luo yrityksellesi näyttävä mutta moderni ja yksinkertainen logo, josta käy helposti ilmi mitä oikein markkinoitkaan. Liitä logo joka sivulle verkkosivustollasi, jotta se painuu varmasti vierailijan mieleen ja yhdistyy mielessä verkkosivustoosi. Tällaiset visuaaliset seikat painuvat helposti ihmisten mieleen ja saavat heidät muistamaan brändin, kun he tarvitsevat juuri sinun palveluitasi. Jos vielä liität keksimäsi iskulauseet tai iskevät termit mukaan, on kyseessä voittamaton kombo. Heti kun kuluttaja näkee vaikkapa tutun pastellinpinkin logon jossa on kuppikakku ja teksti “aina avoinna 24 tuntia vuorokaudessa”, muistaa hän heti yrityksesi ja hänelle kehkeytyy samalla positiivinen mielikuva yrityksestä. Tämä on sitä brändäystä.