Okei, ensinnäkin… Mikä ihmeen hakukoneoptimointi? Jos sinulla ei ole hajuakaan mitä sana tarkoittaa, olet tullut aivan oikeaan paikkaan. Tämän kattavan artikkelin luettuasi olet kuin hakukoneoptimoinnin paraskin ammattilainen! Vaihtoehtoisesti, jos luettuasi tuntuu ettet vieläkään ymmärtänyt hölkäsen pöläystäkään, voit hyvillä mielin turvautua ammattilaisen apuun. Ammattilainen tekee maksua vastaan hakukoneoptimoinnin puolestasi ja sinä voit vain rentoutua ja nauttia tuloksista, kun näet verkkosivujesi liikenteen – ja omien tulojesi – kasvavan hurjaa vauhtia. No niin, mitä vielä odotamme? Ei muuta kuin nokka kohti hakukoneoptimoinnin pikakurssia!

Elikkäs, mitä tarkoittaa termi hakukoneoptimointi? Yksinkertaisesti selitettynä hakukoneoptimointi tarkoittaa erinäisiä toimenpiteitä, joiden tavoitteena on verkkosivun tai vaikkapa koko sivuston sijoituksen paraneminen hakukoneissa tiettyjä termejä käytettäessä. Kuulostaapa monimutkaiselta. Ei hätää, sitä se ei todellisuudessa ole. Mutta miksi hakukoneoptimointia ylipäätään tehdään ja miksi se on kannattavaa? Syitä on monia. Ensinnäkin, nykyään on sanomattakin selvää, että kilpailu on kovaa modernissa maailmassa. Enää ei vaan mennä kylän ainoaan kivijalkaliikkeeseen ja makseta mitä tahansa hintaa mitä kauppias vain keksiikään pyytää. Ei tosiaankaan. Nykyään tilanne on toinen. Samoja palveluja tarjoavat useat yritykset, ja asiakas vertailee näitä keskenään ennen ostopäätöksen tekoa. Syitä, miksi hän loppujen lopuksi päätyy valitsemaansa, voi olla monia. Yritykseen hyvä maine, yrityksen hyvä brändäys, yrityksen hyvät nettisivut, yrityksen halvat ja kilpailukykyiset hinnat… Hmm… Palataanpa hetkeksi nettisivujen pariin. Se, että potentiaalinen asiakas voi ylipäätään päätyä sivustollesi, edellyttää että hän käytttää hakukoneella hakiessaan juuri oikeita hakusanoja. Nämä hakusanat sinun tulisi sijoittaa sivustollesi oikein, jotta se auttaa hakutulosten parantamisessa. Entä miksi tämä sitten kannattaa? Koska mitä korkeammalla hakukoneen hakutuloksissa juuri sinun sivustosi on, sitä todennäköisemmin asiakas klikkaa itsensä sivustolle ja tekee ostopäätöksen sinun hyväksesi. Syitä tähän on useita. Asiakas muun muassa pitää hakutulosten kärjessä olevia tuloksia enemmän luotettavina kuin alhaisempia tuloksia. Ne myös osuvat ensimmäisenä silmään. Kiireinen asiakas tahtoo haluamansa, eikä jaksa selailla sivutolkulla hakutuloksia. Hän valitsee todennäköisimmin kärjessä olevan tuloksen, varsinkin jos on kiireinen. Siispä onkin äärimmäisen kannattavaa ryhtyä toimenpiteisiin, jotta saa sivustonsa hakutulosten kärkeen, eikö vain? Etenkin Googlesta on nykyään tullut ihmisten luottokanava, josta haetaan tietoa milloin mistäkin. Se on ilmainen, nopea ja kätevä. Ei siis ole lainkaan liioiteltua sanoa, että oman näkyvyyden parantaminen näissä tuloksissa on pitkäaikainen sijoitus ja tuo varmasti potentiaaliset asiakkaat luoksesi.