Modernissa maailmassa kilpailu on kovempaa kuin koskaan. Yrityksiä on satoja tuhansia, ja monet niistä tarjoavat varmasti aivan samaa palvelua kuin sinäkin. Tässä tiukassa kilpailutilanteessa sinun pitää erottua eduksesi, jotta saat houkuteltua asiakkaat luoksesi ja jotta saat varoja yritystoiminnan jatkamiseen. Sinun on tärkeä miettiä, mikä erottaa sinut kaikista muista kilpailijoista. Onko se edullinen ja kilpailukykyinen hintataso? Onko se osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta? Onko se jokin uniikki piirre, joka erottaa sinut kaikista muista? Tuo kaikki erityispiirteesi rohkeasti esille. Älä yhtään arastele, vaan hehkuta itseäsi niin paljon kuin vain voit. Brändää tuotteesi ja palvelusi ja edistä positiivisen mielikuvan syntyä markkinoimalla ahkerasti. Mitä kaikkia markkinointikeinoja sitten on? Otetaan selvää!

Eri aiheiden ympärillä pyörivät messut vetävät puoleensa takuuvarmasti aiheesta kiinnostunutta väkeä – kasapäin. Mikäpä siis olisi parempi paikka löytää potentiaalisia asiakkaita kuin oman aihepiirisi messut? Messut tarjoavat sinulle alustan näyttää osaamistasi, puhua kasvokkain potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja demonstroida tuotettasi tai taitoasi. Täällä voit myös jakaa mainoksia, lehtisiä tai käyntikortteja, jotka kuluttaja voi napata mukaansa myöhempää tarvetta varten. Miinuspuolena messuissa on niiden usein korkeat pöytähinnat sekä huikea kilpailu – et nimittäin ole ainoa aihepiirin edustaja, joka janoaa uusia asiakkaita! Tee siis kaikkesi että erotut eduksesi kilpailijoiden joukossa.

Esitteet, mainokset, käyntikortit ja lehtiset ovat helppo tapa levittää informaatiota ja tietoisuutta itsestäsi potentiaalisille asiakkaille. Konkreettinen paperimainos jää helposti nurkkiin pyörimään, mistä asiakas voi löytää sen vuosienkin kuluttua – ja ottaa silloin yhteyttä! Visuaalisesti viehättävä paperimainos myös saa potentiaalisen kuluttajan huomion helposti itseensä. Miinuspuolena on huono kustannustehokkuus: painatus maksaa, suunnittelu maksaa ja jakaminen maksaa. Kannattaa miettiä, onko sinulla mahdollisuutta saada takaisin sijoittamiasi rahoja.

Lehtimainokset ovat hyvä tapa saada huomiota paikallisesti. Niillä tavoittaa helpommin myös vanhemman väestön, joka ei niinkään älypuhelimista perusta. Jos kohderyhmäsi siis kuuluu vanhempaan sukupolveen tai haluat mainostaa oman alueesi väestölle kohdennetusti, lehtimainos voi olla fiksu ajatus. Kustannustehokkuutta kannattaa kuitenkin punnita – mainoksen luominen ja suunnittelutyö maksaa maltaita, ja pienikin lehtimainos kolottaa kukkaroa roimasti. Oletko valmis uhraamaan sievoisen summan mainontaan ja oletko varma että se tuottaa oletetunlaisia tuloksia?

Radio on myöskin oiva valinta niille, jotka haluavat tavoittaa vanhempaa ikäpolvea. Mieti ennen mainonnan aloittamista kohderyhmäsi tarkkaan. Radiomainos voi olla hyvin toteutettuna oikein tehokas, mutta teinien tuotteen mainostaminen radiossa ei väälttämätä käytä kaikkea tehokkuuttaan, kun se jää suurelta osalta kuulematta. Radiomainoksen hinta ja tehokkuus riippuu sen laajuudesta. Haluatko panna tulille koko valtakunnan laajuisen kampanjan, vai riittääkö kampanja paikallisradiossa?

Kotisivut ovat siitä hyvät, että ne pyörivät täysin sinun ja yrityksesi ympärillä vailla häiriötekijöitä. Saat itse päättää sisällön ja laittaa sitä niin runsaasti kuin haluat. Haasteena on kuitenkin tehdä houkuttelevat sivut jotka eivät tylsistä lukijaa. Sinun myös täytyy saada potentiaalinen asiakas tulemaan sivustollesi jollakin konstilla.

Moderni maailma on tarjonnut meille uuden markkinoinnin maailman siunauksen – somen! Some on suurilta osin ilmainen ja tarjoaa monia markkinoinnin työkaluja sekä seurantatyökaluja. Tavoitat kerralla tuhansia ihmisiä paikallisesti sekä kansainvälisesti ja voit kommunikoida reaaliaikaisesti. Hyödynnä some ja ole aktiviinen!