Ensimmäinen asia jonka potentiaaliset asiakkaat näkevät klikatessaan itsensä sivullesi on nettisivujen ulkonäkö. Tällä ensivaikutelmalla on suurempi merkitys kuin voisi uskoakaan. Ensivaikutelmansa perusteella asiakas päättää jäädä tutkimaan sivua tarkemmin – tai poistua sivustolta välittömästi, mikä aiheuttaa sen että menetät potentiaalisen asiakkaan ja sitä kautta hänen mahdollisen rahavirtansa. Auts! Tällaista tilannetta haluaa välttää viimeiseen saakka. Miten sitten tehdään puoleensavetävät nettisivut, jotka vielä erottuvat kilpailijoista edukseen? Lue tästä artikkelista tärkeimmät neuvot jotka auttavat sinua saamaan myyntisi nousuun.

1

Panosta toimivuuteen – myös mobiilissa!

Nykyään nettiliikenne tapahtuu yhä enenevissä määrin mobiilissa – siispä voidaan olettaa, että monet sinunkin nettisivujesi kävijöistä vierailevat siellä mobiililaitteellaan eli kännykällä tai tabletilla. Onkin siis aivan perusteltua ottaa huomioon myös nämä potentiaaliset asiakkaat ja rakentaa nettisivuista sellaiset, että ne toimivat sujuvasti myös mobiilissa ja näyttävät siellä hyvältä. Asiakkaat kiittävät ja raha juoksee!

2

Unohda vanhanaikaisuus – moderni ja yksinkertainen on kaunista

Vanhanaikaiset nettisivut käännyttävät asiakkaan pois alta aikayksikön. Jos siis haluat varmistaa hänen pysyvyytensä sivustollasi, tee niistä sellaiset, että ne ovat modernin ihmisen mieleen. 2000-luvun alun nettisivut olivat raskaat suurine värikkäine taustakuvineen, painikkeineen ja kehyksineen. Tällaiset nettisivut latautuvat auttamattoman pitkään. Jos sivun latautuminen kestää yli 10 sekuntia, asiakas ei jaksa odottaa vaan poistuu etsimään vastaavaa kilpailevaa yritystä. Sinulla ei ole varaa menettää potentiaalisia asiakkaita! Tee siis yksinkertaiset ja modernit sivut, joita on helppo käyttää ja joiden latausajat ovat lyhyet ja e on myös helppo tehdä!

3

Kotisivukoneella saa modernit sivut aikaan – usein jopa aivan ilmaiseksi

Kun nettisivua lähdetään rakentamaan, vaihtoehtoina on tehdä kokonaan omat nettisivut tai vaihtoehtoisesti turvautua valmiisiin kotisivukoneisiin. Jos et ole koodinero, on kotisivukone täysin hyvä ja toimiva vaihtoehto. Ensinnäkin, se ei vaadi minkään asteen koodaustaitoja. Sivut on helppo rakentaa valmiisiin pohjiin, joista voit valita mieleisesi. Valmiit pohjat ovat moderneja ja yksinkertaisia, joten ei kannata pelätä övereitä. Toiseksi kotisivukoneet ovat usein jopa aivan ilmaisia – mikä olisikaan sen parempaa! Toisaalta domainin ostaminen voi olla kannattavaa, sillä personoitu www-osoite antaa yrityksestäsi ammattimaisemman kuvan.

4

Brändää myös nettisivustosi – jää kuluttajan mieleen

Yrityksen brändi on yksi sen tärkeimmistö aspekteista. Se on ikään kuin sen ulkonäkö, se, mitä ihmiset näkevät ja ajattelevat ensimmäiseksi miettiessään yritystä. Tähän kannattaa siis todellakin panostaa! Mieti, mitä haluat ihmisten ajattelevan yrityksestäsi. Mihin arvoihin haluat ihmisten yhdistävän toimintasi? Käytä näitä piirteitä runsaasti nettisivuillasi ja luo ihmisille positiivinen kuva itsestäsi. Brändäämiseen kuuluu muun muassa logon asettaminen joka sivulle, oman faviconin suunnittelu sekä mahdolliset iskulauseet joita voi viljellä avokätisesti. Älä pelkää övereitä vaan ole rohkea!

5

Tee nettisivuilla navigoinnista helppoa

Merkitse yläpalkkiin navigointipainikkeet selkeästi. Nimeä palkit osuvasti (Etusivu, Yhteystiedot, Kuvat yms) niin että asiakas löytää helposti hakemansa. Luo hakupalkki, josta asiakas voi etsiä haluamansa sisällön sivustoltasi. Näin voit myös itse seurata asiakkaan suunnistusta sivustolla.

6

Tunne kohderyhmäsi ja kävijäsi

Käytä analyysiohjelmaa, joka kokoaa tietoja kävijöistäsi. Kun tiedät, kuka sivustollasi liikkuu, voit helpommin mukauttaa sisältöä kävijöille sopivaksi.