Toimivat nettisivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä käyntikorteista. Aktiiviset, viikoittain päivittyvät sivut antavat yrityksestäsi dynaamisen vaikutelman. Kun taas sivustot, joilla ei tapahdu mitään, viestittävät lukijalle, että myöskään yrityksessäsi ei tapahdu mitään – myös silloin, kun olette laiminlyöneet sivujen päivitystä massiivisen kiireen takia.

Pidä yrityksen nettisivut aktiivisina

Ulkonäön, helppokäyttöisyyden ja muiden visuaalisten asioiden lisäksi on äärimmäisen tärkeää päivittää yrityksesi nettisivuja säännöllisesti. Yrityssivusto, jolla viimeinen lisätty artikkeli on päivätty parin vuoden taakse, ei viesti oikeastaan mitään positiivista mahdollisille asiakkaille.

Nykyään monet käyttävät sivullaan chat-mahdollisuutta, jolloin sivulle saavuttaessa aukeaa automaattisesti keskusteluikkuna, jonka toisessa päässä on ihminen vastaamassa ja neuvomassa asiakasta. Tämä on aktiivisuuden äärimmäisin muoto, joka luonnollisesti palvelee asiakasta kaikkein parhaiten. Jos yritykselläsi ei kuitenkaan ole mahdollisuutta valjastaa tähän työhön ketään, täytyy aktiivisuudesta pitää huolta muulla tavalla.

Ota yhteyttä meihin -osio, puhelinnumerot ja kontaktihenkilöt pitäisi olla näkyvissä, edes linkkeinä, jo etusivulla. Huonosti suunnitelluilla sivuilla joudut kahlaamaan sen koko komeuden läpi, kuin jossain tavaratalossa, jossa sinua kuljetetaan kaiken turhan ohi päästäksesi sinne minne haluat. Jos sinun alallasi on kilpailua, voi luvata, että tässä vaiheessa potentiaalinen asiakas on jo siirtynyt seuraavaan linkkiin hakutuloksissaan.

Muita käytännöllisiä vinkkejä yrityksille, jotka eivät tiedä miten pysyä aktiivisena; julkaise vähintään viikoittain jokin uutinen etusivullasi. Se voi olla uutinen omasta yrityksestäsi tai alasta yleensä. Mikään ei estä tarttumasta mihinkä tahansa ajankohtaiseen aiheeseen, joka kuitenkin jollain lailla koskettaa tai kiinnostaa yritystäsi tai asiakkaitasi.

Päivityksen ei tarvitse olla pitkä, tärkeintä on, että sivulla on tapahtunut jotain sen jälkeen, kun asiakkaasi kävi siellä viime kerran. Tai uusi asiakas näkee, että päivityksen päivämäärä on tältä vuodelta!

Jos olet perustanut nettisivut pelkästään kertomaan yrityksesi historiasta, palveluista ja ehkä tuotteistakin, mutta tarkoituksesi ei ole päivittää sinne mitään ajankohtaista tietoa, niin kannattaa vähintäänkin linkata sivut johonkin somealustaan, jossa on helpompi olla aktiivinen.

Sinulta ei mene paljoa aikaa päivityksen tekemiseen, kun ajastat sen itsellesi – lisää vaikka kalenteriin muistutus. Ajan mittaan pieniä päivityksiä alkaa kertymään, ja sivustosi profiloituu aktiiviseksi. Asiakkaasi tietää, että sinne kannattaa palata uudestaan.